tisdag 23 juni 2015

Lite uppdatering

Läget inför Kalmar, som nu är mindre än två månader bort, är ok. Men inte jättebra. Frågan är i och för sig om man kan känna sig helt förberedd inför en sån här utmaning? Hittills i år har jag inte genomfört hela distansen av någon av delmomenten. Som längst har jag simmat 2,8 km (vilket kändes ok), cyklat 140 km på tempocykeln (vilket också kändes ok med 33 km/h-snitt, dock med 2 fikapauser och jag var inte jättesugen på att springa en mara efteråt). Som längst har jag väl sprungit något långpass på ca 30 km.

Jag har egentligen inte kommit igång med riktigt triathlonspecifik träning förrän sista två veckorna, men de har varit bra, ca 13-14 timmar, ungefär 5-6 timmar cykel respektive löpning och nån timma simning ofta fördelat på två pass.

Det jag märker angående löpningen är att jag helt har tappat farten och känslan bara några veckor efter Göteborgsvarvet då jag ändå var i nära toppform löpmässigt med 1:14:02. Vet inte om det beror på att jag gått från ca 11 mil löpning per vecka till 7-8 eller om det är ökningen i cykling som gör att jag känner mig tung. Spelar inte så stor roll då jag inte planerar några mer löptävlingar i år och inte heller planerar att springa snabbare än kanske 4:15-fart i Kalmar. 

Jag har egentligen inget tidsmål i Kalmar men så klart surrar lite siffror i huvudet och det skulle kanske inte vara omöjligt att gå under 10 h om jag har en bra dag. I så fall via en 1:20-simning, 5:20-cykling och en 3:10-mara plus 10 min i T1+T2. Men så klart är detta okänt territorium för mig så det kan också bli 11-12 timmar.

Jag försöker att inte sätta några mastodontmål med träningen, siktar på att hålla den nivån jag haft de sista två veckorna, alltså att försöka träna ca 2 h per dag, 14 h per vecka. Känner dock att några rejäla långpass på cykeln, typ uppåt 20 mil inte skulle sitta fel, både för själva cyklingen i sig men också för att inte vara helt slut efter 5-6 h i sadeln.

Återkommer.

1 kommentar: